Vimexx Facebook

Blog van Vimexx op 27-09-2017

Je runt al enkele jaren een succesvolle organisatie. Het gaat zo goed met je bedrijf, dat je hebt besloten met jouw business de grens over te gaan. Je wil van jouw nationale organisatie een internationaal bedrijf maken. Hoe je dit doet? Dat lees je in dit artikel. Zo worden er in dit artikel drie stappen beschreven die je zeker moet volgen als je met jouw bedrijf de grens over wil gaan.

 

Stap 1: een ondernemingsplan schrijven

Toen je jouw bedrijf oprichtte, heb je hoogstwaarschijnlijk een ondernemingsplan geschreven. Dit plan is volledig gericht op de Nederlandse markt. Sommige delen van het plan kun je best gebruiken voor jouw internationale organisatie, maar bepaalde onderdelen moet je toch echt herschrijven. Ga je je bijvoorbeeld ook op Duitsland richten, dan moet je er rekening mee houden dat Duitsers heel anders zijn dan Nederlanders. Daarom schrijf je een nieuw ondernemingsplan, dat zich specifiek richt op jouw nieuwe markt. Pas als je dit plan geschreven hebt en precies weet wat je met jouw bedrijf in het buitenland gaat doen, ga je naar de volgende stap.

 

Stap 2: een internationale website opzetten

Je kunt jouw Nederlandse website niet gebruiken om producten of diensten te verkopen in Duitsland, België, Frankrijk, Spanje of de Verenigde Staten. Ga je je op een ander land richten, dan zet je een nieuwe website op. En ga je jouw bedrijf introduceren in meerdere landen? Dan maak je meerdere nieuwe websites. Voor de Duitse markt registreer je een website met .de extensie en Duitse teksten, voor de Belgische markt registreer je een website met .be extensie en Vlaamse of Franse teksten en ga zo maar door. Dit lijkt veel werk, maar het hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Je kunt de teksten van jouw Nederlandse website namelijk gewoon laten vertalen en ook het vastleggen van de juiste domeinnamen is zo geregeld.

 

Stap 3: je nieuwe bedrijf promoten

Heb je jouw internationale website(s) opgezet, dan kun je jouw bedrijf gaan promoten in het buitenland. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Bij het schrijven van je ondernemingsplan, heb je al nagedacht over geschikte promotiemiddelen voor jouw internationale organisatie. Nu is het tijd om deze promotiemiddelen actief in te gaan zetten. Je kunt bijvoorbeeld een televisiecommercial lanceren, maar je kunt ook social media netwerken opzetten, online advertenties plaatsen of folders verspreiden in het buitenland. Door meerdere promotiemiddelen met elkaar te combineren, heb je meer kans op een snel groeiende naamsbekendheid in het buitenland.

 

Tip: houd er rekening mee dat iedere doelgroep weer anders is. In Frankrijk wordt er bijvoorbeeld heel anders gereageerd op online reclames dan in Duitsland, België of Spanje. Zoek uit welke promotie het beste scoort in het land waar jij jouw bedrijf wil promoten. Dit promotiemiddel zet je vervolgens actief in om jouw bedrijf op de kaart te zetten.

- 5 van 5 sterren -