ik heb een vraag is de WHMCS Module / Api al klaar
??
gr gerrit
Onderwerp: WHMCS Api - Pagina 4
Hi allemaal,
Ik wilde even mijn ervaring delen. Helaas vond ik de scripts en documentatie die door Vimexx worden geleverd teleurstellend. Daarom heb ik besloten om zelf een Dynamic DNS updater te maken voor Vimexx/WHMCS, volledig in Python en beschikbaar onder de GPL-licentie.
Je kunt het project hier vinden: https://github.com/shoaloak/vimexx-ddns
Speciale dank aan @Peter S voor jouw eerdere post. Die bleek ontzettend nuttig tijdens het ontwikkelen!
Hoewel we geen versie update zien, merken we dat er sinds kort ook "NS" records worden geretourneerd.
(Naast de standaard type A, AAAA, CNAME, MX, SRV, TLSA, TXT, CAA nu dus ook NS)
Is er toch ontwikkeling? Want eerder werd werd verteld dat ik maar een 'fork' moest doen.... wat natuurlijk niet zoveel zin heeft.
Is het mogelijk om mee te schrijven aan de api?
Beste Axel,
Heel erg bedankt voor het ontwikkelen van de dns updater.
Ik heb hem geinstalleerd op mijn server thuis met daarop ubuntu 24.04 LTS volgens de bij gevoegde readme.
Wanneer ik dan het script handmatig uitvoer krijg ik de volgende response.
-----------------------------------------------------------------------------
INFO:VimexxDDNS:Public IPv4: ***.**.170.59
INFO:VimexxDDNS:IPv6 support disabled
INFO:VimexxDDNS:Processing domain: ******broek.nl
INFO:VimexxDDNS:IPv4 records to patch: ['*****broek.nl.']
INFO:VimexxDDNS:Total records to be submitted: 23
ERROR:whmc_sdk:Je mag deze actie (nu) niet uitvoeren.
ERROR:VimexxDDNS:Failed to update DNS records
-------------------------------------------------------
Enig idee waar dit verkeerd gaat ?
Alvast bedankt voor een antwoord.
Mvg Willem
Vandaag 24 november 2025 kregen wij (de API gebruikers) deze email:
Wij informeren je hierbij dat wij onze huidige API-koppeling per 1 februari 2026 zullen stopzetten.
De bestaande integratie is technisch niet langer goed onderhoudbaar en vraagt onevenredig veel ontwikkelcapaciteit in verhouding tot het gebruik. Daarom hebben wij besloten de bestaande koppeling volledig uit te faseren.
Wat betekent dit voor jou?
De huidige API zal vanaf 1 februari 2026 niet meer beschikbaar zijn.
Modules die hiervan afhankelijk zijn, zoals onze WHMCS-module en WeFact-koppeling, zullen hierdoor tevens niet langer functioneren.
Komt er een vervanging?
We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van een nieuwe en toekomstbestendige API-oplossing. Zodra deze gereed is, brengen we je direct op de hoogte.
Mocht je vragen hebben of ondersteuning nodig hebben bij deze overgang, neem dan gerust contact met ons op.
We staan graag voor je klaar!
----Ik heb daar als reactie een ticket aangemaakt (strekking ongeveer):
Ikzelf en meerdere van mijn klanten hebben gekozen voor vimexx vanwege deze API die nodig is voor het maken van wildcard certificaten. Dit betreft tussen de ... en .... domeinen. Misschien voor jullie niet zo heel veel, maar voor ons een dure operatie om deze te verhuizen naar een andere organisatie. Het is dus noodzakelijk dat er een vervangende API beschikbaar is om DNS records te updaten.
Kun u bevestigen dat er daadwerkelijk een nieuwe API beschikbaar is, ruim voordat de oude zal verdwijnen?
Indien dit niet mogelijk is moeten namelijk een omvangrijke verhuizing in gang zetten.
Hier eigenlijk hetzelfde - wij gebruiken de API voor onze backend om domeinen te bestellen/updaten.
Of de email is ongelukkig verwoord/getimed, of er is niet nagedacht om eerst met een vervanger te komen (of zodanig te communiceren) voordat de oude API uit de lucht wordt gehaald.
Het antwoord op mijn ticket:
Wanneer de vervanger precies beschikbaar is helaas nog niet bekend,
een specifieke datum kunnen we dan ook helaas niet aangeven op dit moment.Daar gaat het predikaat 'beste DNS boer van NL'.
Aan: Vimexx B.V.
t.a.v. Directie / Juridische Zaken
Postbus 297
2990 AG Barendrecht
(of via support@vimexx.nl met cc naar info@vimexx.nl)Betreft: Bezwaar tegen eenzijdige beëindiging API-koppeling zonder gelijkwaardige vervanging – ingebrekestelling
Geachte heer/mevrouw,
Op 24 november 2025 ontving ondergetekende uw e-mail waarin u aankondigt dat u de huidige API-koppeling per 1 februari 2026 eenzijdig zult stopzetten, zonder dat op dit moment een concreet tijdpad of specificaties van een vervangende API beschikbaar zijn.
Deze API-koppeling vormt een essentieel onderdeel van de dienstverlening die ik bij Vimexx afneem. Met name de mogelijkheid tot geautomatiseerde DNS-wijzigingen ten behoeve van het aanmaken en vernieuwen van wildcard SSL-certificaten (ACME/DNS-01 validatie) is voor mijn bedrijfsvoering cruciaal. Het zonder vervanging stopzetten van deze functionaliteit leidt tot directe en substantiële schade, waaronder het niet meer kunnen uitgeven van geldige certificaten voor mijn klanten en daarmee omzetverlies en reputatieschade.
Uw mededeling voldoet niet aan de eisen die de wet en de tussen ons geldende overeenkomsten daaraan stellen, met name:
- De overeenkomst tussen ons is aangegaan voor onbepaalde tijd en omvat mede de beschikbaarheid van automatiseringsfunctionaliteit (API) zoals die ten tijde van het afsluiten van de overeenkomst werd geboden. Eenzijdige wijziging of beëindiging van essentiële onderdelen van de dienstverlening is slechts toegestaan indien (a) dit uitdrukkelijk in de algemene voorwaarden is bedongen én (b) u daarbij een gelijkwaardige vervanging aanbiedt (art. 6:237 sub c en f BW jo. art. 6:258 BW).
- Uw algemene voorwaarden (versie d.d. 2024, artikel 9 lid 4) bepalen dat wijzigingen in de dienstverlening 'redelijkerwijs' van de klant mogen worden gevergd. Het volledig wegvallen van de mogelijkheid tot geautomatiseerde DNS-wijzigingen zonder concreet tijdpad voor een gelijkwaardige vervanging is naar objectieve maatstaven onredelijk bezwarend.
- Door thans geen datum en geen specificaties van een vervangende API te verstrekken, schendt u uw mededelings- en zorgplicht (art. 6:74 jo. 6:2 en 6:248 BW) en brengt u mij in een onaanvaardbare onzekere positie.
Bij deze maak ik dan ook formeel bezwaar tegen uw aankondiging en stel ik u als volgt in gebreke:
- De huidige API-koppeling mag eerst worden beëindigd op het moment dat een nieuwe, volledig functionerende API beschikbaar is die ten minste dezelfde functionaliteit biedt, met name:
– het programmatisch aanmaken, wijzigen en verwijderen van DNS-records (inclusief TXT-records ten behoeve van ACME/DNS-01);
– ondersteuning voor alle domeinen en subdomeinen binnen mijn Vimexx-account;
– een stabiliteit en response-tijd die niet wezenlijk afwijkt van de huidige API.- U dient uiterlijk 1 december 2025 schriftelijk te bevestigen dat u de oude API pas zult uitschakelen nadat bovenstaande gelijkwaardige vervanging operationeel en door mij getest is.
- Voor het geval u toch overgaat tot uitschakeling zonder gelijkwaardige vervanging, houd ik mij uitdrukkelijk het recht voor de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden wegens tekortkoming (art. 6:265 BW) en volledige schadevergoeding te vorderen, waaronder gederfde omzet, extra ontwikkelkosten en reputatieschade.
Ik vertrouw erop dat u bovenstaande zult bevestigen en zie uw schriftelijke reactie uiterlijk 9 december 2025 tegemoet. Bij uitblijven van een bevredigend antwoord zie ik mij genoodzaakt mijn juridische positie verder te laten beoordelen en zo nodig gerechtelijke stappen te nemen.
Met vriendelijke groet,
....