Onderwerp: Userback-ups verdwijnen automatisch uit DirectAdmin tijdens download

29-09-2026 11:36

Hallo,

Ik heb resellerrechten op een DirectAdmin-server en probeer alle gebruikers veilig te stellen voordat ik enkele accounts verwijder.

Via Beheer gebruikersback-ups heb ik een back-up van meerdere gebruikers aangemaakt. DirectAdmin stuurde daarna een bevestigingsmail dat de back-ups waren voltooid. De .tar.zst-bestanden waren vervolgens zichtbaar in:

/home/[reseller]/user_backups/2026-09-29/

Kort daarna bleken zowel de back-upbestanden als de volledige map automatisch verwijderd te zijn. Dit gebeurde gisteren ook al met een eerdere batch.

Vandaag heb ik opnieuw een batch aangemaakt, ditmaal zonder de vijf grootste gebruikers. Er stonden 22 back-upbestanden in de map. Tijdens het downloaden met rsync werd de map opnieuw verwijderd. rsync kon 21 bestanden volledig overzetten en meldde bij het laatste bestand:

file has vanished: "/home/[reseller]/user_backups/2026-09-29/zuidzijde.tar.zst"

Daarna gaf rsync exitstatus 24.

Kunnen jullie aangeven:

• Welk proces deze resellerback-ups automatisch verwijdert?

• Geldt er een maximale bewaartijd, omvang of schijflimiet voor deze map?

• Waarom wordt de volledige map verwijderd terwijl de bestanden nog worden gedownload?

• Wat is de aanbevolen manier om een volledige batch gebruikersback-ups veilig extern op te slaan?

Ik ontvang graag duidelijkheid voordat ik opnieuw een grote back-upronde start.

Alvast bedankt.

29-09-2026 12:01

Kleine aanvulling/correctie: het verdwijnen lijkt niet samen te hangen met het downloaden via rsync.

Ook afzonderlijk aangemaakte gebruikersback-ups, die niet bij een batch hoorden, zijn inmiddels verwijderd. Het lijkt er daarom op dat de volledige map user_backups na enige tijd automatisch wordt leeggemaakt, ongeacht hoe de back-ups zijn aangemaakt of dat ze op dat moment worden gedownload.

Mijn vraag is daarom vooral welk proces deze map leegt en hoe lang resellerback-ups geacht worden beschikbaar te blijven.

- 5 van 5 sterren -