Vimexx Facebook

Onderwerp: smarthome-server benaderen via sub.mijndomein

16-06-2019 10:19

Wat moet/kan ik doen om een smarthome-server in mijn huis toegankelijk te maken via een eigen subdomein?

Ik heb een internetaansluiting met (uiteraard) een dynamisch ip-adres.
Ik kan de smarthome server in mijn LAN een vast IP-adres geven.
Ik kan op de modem/router port forwarding instellen.
Ik kan een subdomein aanmaken.
Maar wat moet/kan ik op mijn domein en hosting doen om de koppeling te realiseren?
En moet er nog iets op mijn modem/router of smarthome-server worden geactiveerd zodat een verandering van het dynamisch ip-adres wordt ondervangen?
Welke beveiligingsmaatregelen moet ik treffen opdat mijn thuisnetwerk niet kan worden gehackt?

17-06-2019 11:04
#2074

Hi Stephan,

Als je het intern (zoals je uitlegt) geregeld hebt, dan hoef je alleen maar in de DNS van jouw domeinnaam een A record aan te maken en die te verwijzen naar het externe IP van jouw internet thuis. Zodoende verwijst het subdomein door naar het IP van jouw thuisadres als je er naar toe verbind.

Qua beveiliging heb ik geen direct antwoord, misschien kan je thuis een firewall draaien waarin je alleen jezelf/bekenden toestaat en zodoende de boel dichtzet!

Succes ermee;-)

17-06-2019 14:16
#2076

Ik heb geen internet aansluiting met een vast ip adres. Dan zou ik dus met zekere regelmaat het A-record handmatig moeten aanpassen.

Is er ook een oplossing waarbij de doorverwijzing naar een dynamisch ip adres kan worden gerealiseerd? 

17-06-2019 19:44
#2078

Dat is wel mogelijk, maar moet middels DynDNS of iets soortgelijks ingesteld worden.
Een van onze klanten heeft hiervoor een uitleg geschreven: https://www.vimexx.nl/forum/11-domeinnaam/645-dyndns-voor-domein
Persoonlijk kwam ik hier niet helemaal uit, dus heb ik dit niet om kunnen zetten in een handleiding, maar mogelijk dat jij de uitleg wel helemaal begrijpt!

Met vriendelijke groet,
Arnoud

- 5 van 5 sterren -