Onderwerp: E-mail versturen lukt niet

13-04-2026 16:12

Op verschillende domeinen heb ik het probleem dat ik sinds kort geen e-mail meer kan verzenden. Ik maak gebruik van zowel Betterbird als Thunderbird op zoewel een Linux als een Windows machine. Als ik gebruikersnaam en wachtwoord invul, verbindt het programma standaard met de web010x.zxcs.nl van Vimexx (waarbij x staat voor het nummer van de server). Dat ging jaren goed, totdat het vorige week opeens niet meer werkte.

Vanuit de Vimexx support krijg ik telkens het bericht dat web010x moet vervangen door mail en dan zou het moeten werken.

1. dat heb ik geprobeerd, maar helpt niet.

2. voor die tijd werkten de oude instellingen altijd, maar nu opeens niet meer.

Staan de domeinen op een black list?

Geeft de server het verkeerde certificaat af, waardoor ik geen mail meer kan versturen?

Zijn er andere mensen die dit probleem ook hebben? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de enige ben ...

Heeft iemand hier een suggestie, want ik kom geen stap verder en kan nu al voor de tweede week met mijn bedrijf geen e-mail meer versturen, tenzij ik met alle e-mailadressen op de webmail inlog.

Mvg Hans

13-04-2026 17:40

Het probleem is opgelost. Als je bij de mail instellingen web010x vervangt door mail dan ben je er nog niet. Je moet in de algemene server instellingen nogmaals bij SMTP instellen dat je mail.zxcs.nl gebruikt, en dan werkt het, ook als je al jaren met de oude instellingen hebt gewerkt.

Daarna moet je herstarten en bij elk e-mail adres het wachtwoord opnieuw invoeren.

Het is helaas niet duidelijk geworden wat er in de afgelopen twee weken veranderd is, maar met het aanpassen van de instellingen is het probleem wel opgelost.

- 5 van 5 sterren -