Vimexx Facebook

Blog bij Vimexx op 20-06-2018

Ongeveer een jaar geleden introduceerde Google een nieuwe feature in Google Search. Met deze feature, die Google Vragen & Antwoorden of Google Questions and Answers wordt genoemd, is het voor internetgebruikers mogelijk om snel en gemakkelijk vragen te stellen aan een bedrijf. Aan jou de taak om deze vragen zo snel en goed mogelijk te beantwoorden. Met de juiste antwoorden op de vragen van internetgebruikers, kun je het conversiepercentage van je website of webshop namelijk flink verhogen.

 

Google Vragen & Antwoorden is al bijna een jaar oud, maar nog lang niet alle ondernemers gebruiken deze feature van Google Search. Zonde, want je kunt veel bereiken door af en toe een vraag te beantwoorden. Wil jij starten met het gebruik van Google Vragen & Antwoorden? Dan is dit artikel zeker interessant voor jou, want op deze pagina lees je alles over deze feature van Google Search.

 

Wat is Google Vragen & Antwoorden?

Via de feature Google Vragen & Antwoorden kunnen internetgebruikers eenvoudig en snel vragen stellen aan een bedrijf. Bedrijfseigenaren en anderen kunnen deze vragen zien en hier eenvoudig en snel op reageren.

 

Let op: niet alleen bedrijfseigenaren kunnen vragen van internetgebruikers in Google Vragen & Antwoorden behandelen. Ook andere internetgebruikers met een Google+ account kunnen vragen beantwoorden. Wij raden je aan om vragen in Google Vragen & Antwoorden zo snel mogelijk zelf te beantwoorden, zodat andere internetgebruikers niet in de verleiding komen om dit voor jou te doen.

 

Google Vragen & Antwoorden is beschikbaar in Google Search voor mobiele devices en in Google Maps voor Android.

 

Een vraag stellen in Google Vragen & Antwoorden

Internetgebruikers kunnen op twee manieren een vraag stellen in Google Vragen & Antwoorden. De eerste mogelijkheid om een vraag te stellen aan een bedrijf in Google Vragen & Antwoorden, is door deze vraag te versturen binnen de app Google Maps voor Android. In dit geval zet je jouw vraag op een bepaalde plaats op de kaart. Dit kan het adres van een winkel zijn, maar ook het adres van een restaurant.

 

Daarnaast kun je Google Vragen & Antwoorden ook gebruiken in Google Search op je mobiele telefoon. In dit geval heb je geen Google Maps app nodig om je vraag te stellen, maar gebruik je simpelweg de browser op je smartphone. Je zoekt naar een bedrijf of plaats en kunt vervolgens Google Vragen & Antwoorden gebruiken om een vraag te stellen aan de Google community.

 

Een vraag beantwoorden in Google Vragen & Antwoorden

Als ondernemer heb jij de taak om vragen in Google Vragen & Antwoorden zo snel en goed mogelijk te beantwoorden. Ook dit kun je op twee manieren doen. Heb je een Android telefoon of tablet, dan gebruik je de Google Maps app om vragen te beantwoorden.

 

Dit doe je door de volgende stappen te volgen:

  1. Open de Google Maps app op je telefoon of tablet.
  2. Zoek een plaats met de zoekfunctie in de app of door op de kaart te tikken.
  3. Tik onderaan op de naam van de plaats en tik op ‘Vragen en antwoorden’.
  4. Tik op ‘Meer vragen bekijken’.
  5. Tik naast de vraag die je wil beantwoorden, op ‘Beantwoorden comment’.
  6. Nu kun je het antwoord op de vraag intikken en vervolgens versturen. Wil je deze nog aanpassen? Tik dan op ‘Bewerken’. Je kunt je antwoord ook verwijderen door op ‘Verwijderen’ te tikken.

 

Heb je geen Android telefoon of tablet? Dan kun je de vragen van internetgebruikers ook op een andere manier beantwoorden. Wel moet je in dit geval eerst je bedrijf claimen. Dit doe je in Google Mijn Bedrijf. Wil je een bepaalde plaats claimen, zoals het adres van je bedrijf? Dan doe je dit ook in Google Mijn Bedrijf. Handig: na het claimen van een bedrijf en/of plaats, krijg je meldingen als er vragen over jouw bedrijf of adres gesteld worden. Door deze meldingen kun je de vragen van internetgebruikers nog sneller beantwoorden.

Tips om Google Vragen & Antwoorden optimaal te gebruiken

Voor we dit artikel afsluiten, geven we je nog graag enkele tips om Google Vragen & Antwoorden optimaal te gebruiken.

 

Tip 1: stel FAQ’s op

Om te voorkomen dat je allerlei standaard vragen moet beantwoorden in Google Vragen & Antwoorden, kun je een of meerdere FAQ’s opstellen voor je bedrijf. Een internetgebruiker die een vraag heeft over jouw bedrijf, zal deze eerst in de FAQ van je bedrijf opzoeken. Alleen als de vraag er niet tussen staat, zal hij of zij deze stellen via Google Vragen & Antwoorden. Met een of meerdere FAQ’s op je website, voorkom je dat je continu standaard vragen moet beantwoorden in Google Vragen & Antwoorden. Op deze manier beperk je simpelweg de tijd die je in deze feature van Google Search moet steken.

 

Tip 2: wacht niet te lang met antwoorden

Krijg je een melding dat er een nieuwe vraag gesteld is in Google Vragen & Antwoorden? Reageer hier dan direct op. Zo voorkom je dat andere internetgebruikers vragen over jouw bedrijf gaan beantwoorden. En dit is belangrijk, want andere internetgebruikers zullen de vragen over jouw bedrijf zeker niet altijd naar jouw tevredenheid beantwoorden. Door snel te reageren, houd je zelf de touwtjes in handen.

 

Tip 3: antwoord kort en bondig

Een vraag in Google Vragen & Antwoorden kun je het beste zo kort en duidelijk mogelijk beantwoorden. En wordt er een complexe vraag gesteld? Antwoord dan alsnog zo kort en bondig mogelijk en geef aan dat de vraagsteller eventueel contact op kan nemen met je bedrijf, om de vraag duidelijker en uitgebreider te laten beantwoorden.

- 5 van 5 sterren -