Vimexx Facebook

Blog van Vimexx op 10-10-2018

Veel mensen vinden het heerlijk om online te winkelen. Zij vinden het vooral prettig dat ze hun huis niet hoeven te verlaten, maar toch allerlei items kunnen bestellen. Vervolgens worden deze netjes thuis bezorgd, soms al binnen een dag. Mensen die liever niet online shoppen, geven bijna altijd dezelfde reden waarom ze liever naar een echte winkel gaan. Zij vinden het belangrijk om een product in het echt te kunnen zien, vast te kunnen houden en echt goed te kunnen beoordelen, voor ze een aankoop doen.

 

Als e-commerce ondernemer kun je hier geen verandering in brengen. Je kunt je producten namelijk niet in het echt laten zien. Ook het aanraken van je producten is niet mogelijk, zoals dit in een fysieke winkel wel kan. Toch sta je niet helemaal machteloos. Er zijn namelijk dingen die je kunt doen om jouw achterstand tot fysieke winkels deels weg te nemen.

 

Welke dingen dit zijn, lees je in dit artikel. Met de tips om deze pagina kun je mensen die niet van online shoppen houden, toch verleiden tot een aankoop in jouw webwinkel.

 

Plaats zo veel mogelijk foto’s

Je kunt de producten in jouw online assortiment niet in het echt laten zien. Wel kun je de consument het idee geven dat hij of zij jouw producten in het echt heeft gezien. Dit doe je door zo veel mogelijk foto’s te plaatsen van ieder product dat je verkoopt. Verkoop je bijvoorbeeld een handtas? Maak dan niet alleen een foto van de voorkant, maar ook van de zijkanten, de achterkant en de binnenkant. Voor de ‘finishing touch’ kun je ook nog een foto plaatsen waarop jijzelf of een model de handtas draagt. Dit geeft de consument pas echt een goed beeld van het product.

 

Onze tip: plaats minimaal twee foto’s per product. Ook als je denkt dat dit product totaal niet interessant is om op meerdere foto’s te bekijken. De bezoekers van jouw webwinkel zullen je foto’s toch bekijken, al lijken deze nog zo interessant. De foto’s kunnen ze over de streep trekken een aankoop te doen en zijn dus zeker belangrijk voor een hogere conversie.

 

Maak het mogelijk om foto’s in te zoomen

Sommige details van een product wil je van dichtbij kunnen bekijken. Maak het voor de consument mogelijk om de details van jouw producten eens goed onder de loep te nemen. Dit doe je door een zoomfunctie toe te voegen aan jouw online shop. Dit doe je niet bij slechts enkele producten, maar bij alle producten die je verkoopt. De consument kan zelf kiezen of hij of zij jouw foto’s wel of niet in wil zoomen. Het is in ieder geval prettig als je deze mogelijkheid bij ieder product aanbiedt.

Schrijf een duidelijke en complete productomschrijving

Jouw productomschrijving moet zo veel mogelijk informatie geven over het product dat je wil verkopen. Alle vragen die de consument eventueel kan hebben over een product, moet je beantwoorden in jouw productomschrijving. Verkoop je bijvoorbeeld een jurk? Dan vertel je niet alleen van welk merk deze jurk is, maar ook wat het materiaal is van de jurk, hoe lang de jurk is, hoe de consument de jurk moet wassen en ga zo maar door.

 

Vraag jezelf eens af wat jij zou willen weten over de producten die je verkoopt. De informatie die je zelf zou willen krijgen, zet je altijd in de productomschrijving. Eventueel kun je de productomschrijving aanvullen met extra info, zoals tips om de jurk te combineren met andere items in de online shop.

 

Tot slot: plaats video’s

Grote online shops plaatsen niet alleen foto’s van de producten die zij verkopen, maar ook video’s. Door een filmpje te maken van het product dat je verkoopt, kun je de consument nog beter laten zien hoe dit product er eigenlijk uit ziet. De consumenten die het écht geen prettig idee vinden dat ze het product niet in het echt kunnen zien, kun je met een video alsnog over de streep trekken.

Zeker als je een fashion webwinkel runt, is het interessant om video’s te maken van de producten die je verkoopt. Catwalk video’s doen het hartstikke goed. Deze video’s laten de consument niet alleen zien hoe een kledingstuk precies valt, maar ook hoe zij dit kunnen combineren. Zo kan een mooie catwalk video de consument overtuigen de gehele outfit in de video aan te schaffen, in plaats van één item.

 

Ook producten die wat meer uitleg nodig hebben, zoals zeer technische producten, kun je goed presenteren in een video. Laat in de video zien waar je het product voor kunt gebruiken en hoe dit precies werkt en je kunt veel consumenten overhalen een aankoop te doen.

- 5 van 5 sterren -